Tudung Sicomel

Tudung kanak-kanak

Monday, April 3, 2017

Best glowing dd moist cake Nurraysa ni, saya da cuba. Bole cuba tengok promosi kat gambar di bawah. Click aje :)



1 resepi jadi 2 kuih 😁

Sekarang ni suka nak cuba buat kuih2 muih yang selalunya di beli hihi.. pau sambal juga donut. Bila cari resepi tengok takdelah susah sangat. Jadi hasilnya kat bawah



Nak buat nye cer ikut resepi kat bwh:-

Bahan adunan:
4 cawan tepung gandum
1/2 peket mauripan yis yang telah dikembangkan dengan air suam
2 sudu gula pasir
1 sudu majerin
2 sudu susu tepung
Sedikit garam
Sedikit air untuk mencanai doh

Cara sediakan pau/donut yang lembut gebu
Sediakan setengah paket mauripan yis dengan air suam dan satu sudu kecil gula pasir.
Kacau hingga larut dan biarkan hingga berbuih.
Masukkan tepung ke dalam mangkuk, buat lubang dan masukkan semua bahan-bahan dan uli hingga lembut.
Kemudian buat bentuk bulat / gelang saiz ikut kesukaan sendiri.
Biarkan doh sampai mengembang sejam sehingga seganda.
Goreng pau/donut dengan minyak penuh supaya masak rata dengan gunakan api yang sederhana.
Bila sudah kekuningan, angkat dan toskan minyak.
Bila sudah sejuk, boleh belah dua pau (jangan belah sampai habis) dan masukkan inti sambal tumis dan timun.
Untuk donut, kisar gula kasar dan salut ke donut. :)
Siap untuk dihidang.

Thursday, March 30, 2017

Mee Bandung Muo





Bahan-bahannya:
1@2 plastik mee kuning
4 ke 6 ekor udang
4 ketul fishcake potong nipis
1 plastik kecil fish ball di belah 2
1@2 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
5 tangkai cili kering blend @ lada boh
2 biji keledek (size kecil) 
    - direbus dan dilenyek
  - klu tak nak letak pun takpe tapi sila lebihkan kacang supaya kuah pekat.
2@3 biji telur
4 helai sawi potong kecil2
segenggam udang kering(blend atau tumbuk)
seketul daging di hiris(rebuskan dan simpan air nya)
suku cawan kacang tanah goreng(ditumbuk)
   
Bahan hiasan:   
bawang goreng
cili merah hiris
limau kasturi  
   
Celur mee kuning dengan air panas. Toskan. Blendkan bwg besar,bwg putih,cili kering. Panaskan minyak dan tumis hingga cili masak.
Masukkan udang kering yang telah diblend hingga naik bau.
Kemudian masukkan air rebusan daging, hirisan daging dan udang basah. Didihkan.
Masukkan pula gula dan garam secukup rasa. Masukkan sedikit demi sedikit keledek lenyek dan kcg tanah. Rasa kuah kalau rasa tak ok
bubuh keledek lenyek dan kacang tanah lagi sekiranya kurang pekat.
Kecilkan api. Pecahkan telur sebiji2. Jgn kacau supaya telur tidak pecah.
Biarkan telur masak. Akhir skali masukkan sawi. Rasa masakan cukup rasa. Kalau dah ok tutup api.


Letakkan mee semangkuk2, curahkan kuah di atasnya. Hiaskan dengan bawang goreng, cili merah hiris dan limau kasturi.
Lepas tu baca bismillah, dah boleh makan. Yey!